S
|
avaş yenilgisinin hüznü tüm
Galat kabilelerinde devam ediyordu. Seleukoslara karşı Filler savaşında da
yenilmişlerdi; ama o yenilgi böyle olmamıştı. Hatta o zamanki Seleukos kralı
I.Antiokhos savaşın galibi olmasına
rağmen komutanlarına şu sözleri söyleyerek Galatları onurlandırmıştı,
“Kurtuluşumuzu
şu on altı file borçlu olduğumuz için utanmalıyız! Galatlar bu canavar
fillerden ürküp dağılmasalardı biz şimdi perişan olmuştuk.”
Savaş
sonrası Antiokhos “Soter” ünvanını almış olmakla beraber Galatlara Galatya
bölgesinde yaşamalarına karşı çıkmamış ve civar kentlerden vergi almalarına
bile göz yummuştu. Bir savaş sonrası başlatılan bu Galat dostluğu sonraki
yıllarda da devam etti ve hatta daha sonraki Seleukos krallarının Bergama ve
Roma savaşlarında en büyük müttefikleri Galatlar oldular.
Ama Bergama karşısındaki son yenilgileri
Galatları çok zorlamıştı. Tektosag ve Tolistobog kabileleri çok kayıp
vermişlerdi. Her ne kadar ölüm onlar için korkulacak bir şey olmasa da
onurlarının zedelenmiş olması onlar için en büyük felaketti. Gelecekte bu
yenilginin öcünü alacaklarına inanıyorlardı.
Attalos
Soter kazandığı büyük zafer onuruna ileride dünyanın en büyük harikalarından
biri olarak kabul edilecek Zeus sunağını[1] yaptırırken
heykeltıraşlarına da büyük zaferini gösteren heykeller yapılması emrini
vermişti. Bergamalı ünlü heykeltıraş Epigonos o kadar güzel eserler ortya
çıkarttı ki sadece Attalos ve Bergama değil barbar olarak niteledikleri
Galatlar da ebedileştirilmiş oldular. Bergama heykeltıraşlık okulu tüm Hellen
ve Roma dünyası için çok değerli sanatkarlar yetiştirmiş ve dünyaca kabul gören
eserlerin üretilmesini sağlamıştır. Attalos’un kazandığı zafer ne kadar büyük
olursa olsun geçici bir başarıydı. Bununla beraber, Attaolos’un Zeus sunağının
inşaatını başlatması ve zafer onuruna unutulmayacak eserler ortaya çıkmasını
sağlaması savaşta kazandığı başarıdan çok daha büyük bir başarıydı. Attalos I Soter Galataların Anadolu’daki saldırılarını iki yüzyıl kadar önce Perslerin
Hellen istilasına benzetmekteydi. Hellenlerin Perslere karşı kazandıkları zafer
sonrası Atina Akropolis’inin güney duvarında efsanevi savaşı anımsatması için
yaptırdıkları gibi Attalos da Zeus sunağının frizlerinin de Galatlara karşı
kazanılan zaferinin görüntüleriyle süslenmesini düşlüyordu. Attalos’un düşleri
gerçek oldu. Zeus sunağı kendi iktidar sürecinde tamamlanamamış olsa da halefi
II.Eumenes tapınağı tamamladı ve Epigonos’un kabartmaları Zeus sunağının
duvarlarına yerleştirildi. Sunağın çevresindeki kabartmalarda ve yazıtlarda
Galatlara karşı kazanılan zafer hakkında detaylı bilgiler verilmekteydi. Zeus
ve Athena’ya adanmış Attalos heykellerinin ve yine Galat savaşçılarının
heykellerinin kaidelerinde Kaikos ovasındaki savaş ve Attalos’un unutulmaz
zaferi detaylarıyla anlatılmaktadır.
Epigonos Galat heykellerini yaparken Attalos’un
zaferini ön planlana çıkartmıştı;ancak eserlerinin hiç birinde Galatlar kötü ve
barbar kişiler olarak gösterilmemiştir. Galatların yenilgileri ancak yüz
ifadelerinden ve vücudunun duruşundaki detaylarda anlaşılabilmektedir. Ancak bu
görünümlerinden onurlu ve soylu bir kişiliğin izlerini de algılayabilmek zor
değildir. Boynuna taktığı halka(trok) dışında tamamen çıplak olarak tasvir
edilmiş kalkanı üzerinde ölmek üzere olarak gösterilen Galat heykelinde olduğu
gibi savaşçı düşman bile olsa kötü bir insan gibi gösterilmemiştir. Galatların
tipik saç sitili ve bıyıkları ve daha da önemlisi özellikle yüzündeki ifade bu
yapının realist yönünü çok güzel yansıtmaktadır. Savaşta aldığı yaralardan
ölmek üzere olan bir Galat şefini gösteren bu heykel çoğu yerde “Yaralı Galat”
olarak bilinmektedir[2]. Galatların bu savaşta
yenilmiş olduğu bilinse de ölmek üzere yaralı olsalar da Galatların pes
etmediğini gösteren bu eser Galatları çok güzel yansıtmaktadır. Epigonos’un
diğer önemli bir eseri de karısını ve kendisini kılıcıyla öldüren Galat
savaşçısını tasvir eden yapıttır[3]. Ayrıca diz çökmüş genç
bir Galat savaşçısını anlatan heykelde de Galatlar güzel ve iyi gösterilmeye
çalışılmıştır. Hem bu heykellerde hem de sunağın duvarlarındaki kabartmalarda
heykeltıraşlar düşman savaşçılarını kahraman ve onurlu askerler olarak
göstermişlerdir. Bergama’da Attalos’un zaferi onuruna yapılan bu heykellerin en
büyük özelliği de daha önceki Hellen heykeltıraşlarının aksine çok güçlü bir
gerçekçiliğin sergilenmesidir.
[1] Athena
Tapınağ’ının güneyindeki terasda yer alan Zeus Sunağı Berlin’e götürülmüş ve
onarılarak Pergamon(Bergama) Müzesi’ne yerleştirilmiştir. Orada yeniden
oluşturulan Zeus Sunağı’nın frizleri yine Bergama’dan getirilmiş olan dev
boyutlarda 118 kabartmadan oluşmaktadır. Bu kabartmalarda Olimpos tanrıları ile
savaşan dev Titanlar, Galatların Olimpos’un saçtığı ışık ve düzene karşı gelen
Titanlar soyundan gelmiş korkusuz savaşçılar olduğuna dair inanışın bir
göstergesi olabilir. Bergama’da bu sunağın sadece temelleri kalmıştır.
[2]
Orijinali Bergama’da yapılmış olan bu heykelin mermer kopyası 17.yüzyılda
Roma’da Villa Ludovisi kazılarında bulunmuş olup Roma’da “Kapitol Müzesi”nde(Museo Capitoline) sergilenmektedir.
Orijinalinin bronzdan yapıldığı ve boyalı olduğu düşünülmektedir. “Yaralı
Galat” veya “Dying Gaul” olarak
anılmaktadır.
[3]
Orijinalinin Bergama’da bronzdan yapıldığı düşünülmektedir. Roma döneminde
yapılmış olan mermer kopyası Roma’da “Terme Müzesi”nde(Museo Nazionale dele Terme) müzesinde sergilenmektedir.
Alçakgönüllünün bir tür anlatımının kahramanlıkla bezenmiş hali ve hoş bir üslup. Bir nefeste okunuyor
YanıtlaSil